بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

بازاریابی به هر فعالیت جذب و حفظ مشتری گفته می شود و با گسترش فضای اینترنتی و آنلاین، بازاریابی اینترنتی (آنلاین) در واقع همان جذب و حفظ مشتری به صورت اینترنتی است.

در کسب و کارهای سنتی، بعد از راه اندازی کسب و کار، مهم ترین مسئله، جلب و حفظ مشتریان است . که در قدم اول صاحبان مشاغل به آن می پردازند و به این فرآیند در اصطلاح، “بازاریابی” گفته می شود. امّا امروزه دیگر کسب و کارها کم کم جنبه سنتی خود را از دست داده اند. با حضور چشمگیر اینترنت در فضای معمولی زندگی انسان ها، کسب و کارها نیز میل به ورود در این فضاها را پیدا کرده اند و حضور کسب و کارهای اینترنتی به طبع بازاریابی اینترنتی را نیز می طلبد. در واقع همان جذب و حفظ مشتری به صورت اینترنتی را بازاریابی اینترنتی می گویند.

 

اقدامات بازاریابی آنلاین

شما اگر قصد ایجاد یک “کسب و کار اینترنتی” دارید، ناچارید برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر، به سراغ طراحی وب سایت یا اپلیکیشن موبایل بروید. ایجاد ترافیک برای وب سایت از اهداف بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که شامل دو روش بازاریابی درون گرا و برون گرا می باشد.

در بازاریابی درون گرا، بیشتر توجه مدیران وب سایت ها به تولید محتوای سودمند برای مخاطبان شان می باشد که البته در تولید این محتواها، توجه به کیفیت حرف اول را می زند. دقت نمایید که “بازاریابی محتوا” به علت اثر بخشی طولانی مدت و همچنین پروسه زمانی طولانی می تواند یک رابطه طولانی دو طرفه را بین سایت شما و مخاطبان تان فراهم کند. فقط برای ایجاد تنوع سعی کنید از انواع محتوا چه دیداری وچه شنیداری بهره ببرید، حتی با نشر همین محتواها در شبکه های اجتماعی یا وبلاگ شخصی خود به بالا رفتن ترافیک و سئو سایت تان کمک کنید.

وجود شبکه های اجتماعی که در زمینه های گوناگون فعالیت می کنند، زمینه را برای فعالیت گسترده تر شما در تولید انواع محتوا فراهم می کنند. شما می توانید با تولید محتواهای گوناگون و متناسب با فعالیت آن شبکه های اجتماعی، گام بلندی در بازاریابی به سبک دیجیتالی بردارید. البته این نکته هم قابل تأمل است که در تولید این محتواها، به ارزش و اعتبار”برند” خود دقت نموده و به آن پایبند باشید. همان طور که متوجه شدید، این روش هزینه چندانی را بر دوش صاحبان و مدیران سایت ها تحمیل نمی کند و آن ها را به راحتی به مقصودشان می رساند . امّا در مقابل بازاریابی برون گرا همراه با صرف هزینه خواهد بود مثلأ تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا حضور در نمایشگاه های مختلف یا حتی بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی از این نوع هستند.

 

نقش مشتریان در بازاریابی آنلاین

بعد از به دست آوردن مشتریان، حفظ و نگهداری آن ها به وسیله برقراری رابطه ای درست، از الزامی ترین فعالیت های شما محسوب می شود که باید در برنامه ریزی های خود آن را مد نظر قرار دهید، زیرا حفظ این مشتریان بسیار راحت تر از به دست آوردن مشتریان جدید است.

در بازاریابی آنلاین ارتباط با مشتری به صورت آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است. شما در این نوع از انواع بازاریابی دیجیتال، به راحتی می توانید به تولید یک برند جدید پرداخته و آن را به عموم معرفی کنید، در حالی که در بازاریابی های سنتی به این مقدار دارای قدرت واختیار نبودید. انجام بازاریابی آنلاین بدون توجه به زیر شاخه های آن امری محال و نشدنی به نظر می رسد. چگونه می شود به بازاریابی دیجیتالی پرداخت امّا به سئوی سایت اهمیت نداد. توجه همزمان به تمامی ابزارهای بازاریابی آنلاین شما در مسیر رسیدن به هدف یاری می رساند.
سئو سایت در واقع راه ورود به دنیای بزرگ سایت ها در پهنای گوگل است. .

در بازاریابی آنلاین، خود می توانید از انواع وب سایت های مطرح کمک گرفته و از آنها بخواهید به تبلیغ کالا یا سایت شما در وب سایت شان بپردازند یا از آژانس های تبلیغاتی برای تبلیغ موبایلی کمک بگیرید. به هر حال، هر روشی را برمی گزینید، اندازه گیری را هرگز فراموش نکنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را تخمین بزنید و مدام فعالیت های خود را بهبود ببخشید.
با نگاهی دقیق تر در می یابید که هر چند بازاریابی آنلاین دارای زیر مجموعه هایی می باشد امّا همه آن ها به هم وابسته و غیر قابل تفکیک می باشند. محتوا، عنصر اصلی تمام قسمت های مختلف بازاریابی آنلاین است؛ چه تولید این محتوا برای وب سایت باشد، چه برای بازاریابی ایمیلی. این موضوع فقط توان و هوش مدیر وب سایت را می رساند که با توجه به هر کدام از آن ها محتوای مناسب را انتخاب نماید.

 

معایب و مزایای بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین همان طور که از نامش پیداست، به معنای 24 ساعته حاضر بودن در فضای اینترنت است. که شما را قادر می سازد در هر ساعت از شبانه روز به تعامل با سایت ها و مخاطبان پرداخته و پرسش و پاسخ مطرح نمایید. این ها بخشی از مزایای بازاریابی آنلاین است.
از معایب آن می توان به غیر ملموس بودن کالاهای ارائه شده در این فضاها، وابستگی شدید به اینترنت، نبود این فناوری در بسیاری از مناطق هدف و بالا بودن فضای رقابتی بین شرکت ها، برندهای بزرگ و کسب و کارهای نوپا نام برد.

با گروه نرم افزاری پرتقال همراه باشید

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل

برای تماس با ما کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *